Hace un par de días, sentadas a una mesa del salón de la residencia, estuvimos leyendo y recitando algunas poesías de Gabriel y Galán, que tanto le gustan a mamá. Le busqué las que ella se sabe para que las siguiera y me sorprendí de cómo las recordaba: El Ama... Mi vaquerillo... Elegía... Qué tendrá... Todas tristísimas y amargas. Nos estábamos deprimiendo con tantas angustias y me propuse encontrar una un poco mas alegre, ¡algo habría escrito este hombre que nos levantara el ánimo! y... ¡¡la encontré!!: "Varón", divertida e ingeniosa. Pues sabéis qué?... se la empecé a recitar y ¡¡también me la siguió!!.
Bueno, he pensado que quizá, después de lo que hablamos algunos el otro día del estilo de hablar de los extremeños, os divierta leerla, así que aquí os la regalo. Es un poco larga, paro merece la pena leerla hasta el final:
VARON
¡Me giedin los hombris
que son medio jembras!
Cien vecis te ije
que no se lo dieras,
que al chiquitín lo jacían marica
las gentis aquellas.
Ahora ya lo vide, y a mí no me mandis
más vecis que güelva.
Te largas tú a velu,
que pué que no creas
que tu cuerpo ha parío aquel mozu,
ni que lo cebasti con tu lechi mesma,
ni que tieni metía en la entraña
sangri de mis venas.
N'amás de mimarrus
y delicaezas
se ha queau lo mesmo que un jilo
paliúchu y sin chispa de juerza.
Cá instanti se lava,
cà instanti se peina,
cá instanti se múa
toa la vestimenta,
y se encrespa los pelus con jierrus
que se los retuestan,
y en los dientis se dan con boticas
de unos cacharrinus que tieni en la mesa,
y remoja el moqueru con pringuis
n'amás pa que güela
¡Giedi a señorita
dendi media legua!
Se levanta a las nuevi corrías
y a las doci lo menus se acuesta.
¡Va a ponersi pochu
si acontina de aquella manera!
¡Güeno está pa mandalu a bellotas,
pa yualmi a escuajal en la jesa,
pa jacel un carguju de tarmas
y traelu a cuestas,
u pa estalsi cavandu canchalis
dendi que amaneci jasta que escurezca!
Los muchachus de acá me enconfío
que mos lo apedrean
cuantis venga jaciendu pinturas
u jablandu de aquella manera:
y verás cómu el mozu no tieni
ni agallas, ni juerza,
pa el primeru que quiera moflalsi
rompeli la jeta.
Ya no dici padri,
ni madri, ni agüela.
«Mi papá, mi mamá, mi abuelita...»
así chalrotea,
como si el mocosu juesi un señorucu
de los de nacencia.
Ni mienta del pueblo, ni jaci otro oficiu
que dil a una escuela
y palral de bobás que allí aprendi,
que pa na le sirvin cuantis que se venga.
Pa sabel sus saberis le ije:
«Sácame la cuenta
del aceiti que hogaño mos toca
del lagal po la parti que es nuestra.
Se maquilan sesenta cuartillus
pa ca parti entera,
y nosotrus tenemus, ya sabis,
una media tercia
que tu madre hereó de una quinta
que tenía tu agüela Teresa».
¡Ya ves tú que se jaci en un verbu!
Sesenta la entera,
doci pa la quinta,
cuatru pa la tercia,
quita dos pa una media, y resultan
dos pa la otra media.
Pues el mozu empringó tres papelis
de rayas y letras,
y pa esenrealsi
de aquella maeja,
ijo que el aceiti que a mí me tocaba
era «pi menus erre», ¿te enteras?
¡Pus pués dil jacindu
las sopas con ella!
¿Y esus son saberis?
¡Esas son fachendas!
No le quise mental del guarrapu
ni icile siquiera
que hogañazu vendimus el churru
pa compral un cachuju de tierra.
¡Allí no se jabla
de esas cosas, ni en ellas se piensa!
N'amás que se jaci comel confituras,
melcal vestimentas,
dirse a los cafesis,
dirse a las comedias
y palral de bobás que no valin
ni siquiá una perra
¡Jolgacián como el nuestro muchacho
no va a habelu, si aquí no se almienda!
Yo no lo distingu de otrus señorinus
que con él se ajuntan y jolgacianean.
¡Son como maricas!
¡Juy, qué vestimentas!
Ves una presona
por detrás, en la calli, tan tiesa.
y endi lejus no sabis de cierto
si es machu u es jembra.
Güelin a lo mesmu
como las ovejas,
y p'aquí no es asín, que ca cosa
güeli a su manera:
güeli a machu la carni de hombri,
y la carni de jembra da a jembra.
Hay que dil a buscar al muchachu
cuantis que se puea,
y le dicis a aquellos señoris
que esu que no quita pa que se agraezca,
pero que a su padri le jaci ya falta;
y asín se la enreas.
No lo quió jolgacián, aunque muchus
saberis trujiera.
Y no es esu solu lo que a mí me enrita,
que otras cosas me jacin más mella.
Hay que dil a buscarlo ca y cuandu:
que venga, que venga;
porque, mira: ¡me giedin los hombres
que son medio jembras!...
que son medio jembras!
Cien vecis te ije
que no se lo dieras,
que al chiquitín lo jacían marica
las gentis aquellas.
Ahora ya lo vide, y a mí no me mandis
más vecis que güelva.
Te largas tú a velu,
que pué que no creas
que tu cuerpo ha parío aquel mozu,
ni que lo cebasti con tu lechi mesma,
ni que tieni metía en la entraña
sangri de mis venas.
N'amás de mimarrus
y delicaezas
se ha queau lo mesmo que un jilo
paliúchu y sin chispa de juerza.
Cá instanti se lava,
cà instanti se peina,
cá instanti se múa
toa la vestimenta,
y se encrespa los pelus con jierrus
que se los retuestan,
y en los dientis se dan con boticas
de unos cacharrinus que tieni en la mesa,
y remoja el moqueru con pringuis
n'amás pa que güela
¡Giedi a señorita
dendi media legua!
Se levanta a las nuevi corrías
y a las doci lo menus se acuesta.
¡Va a ponersi pochu
si acontina de aquella manera!
¡Güeno está pa mandalu a bellotas,
pa yualmi a escuajal en la jesa,
pa jacel un carguju de tarmas
y traelu a cuestas,
u pa estalsi cavandu canchalis
dendi que amaneci jasta que escurezca!
Los muchachus de acá me enconfío
que mos lo apedrean
cuantis venga jaciendu pinturas
u jablandu de aquella manera:
y verás cómu el mozu no tieni
ni agallas, ni juerza,
pa el primeru que quiera moflalsi
rompeli la jeta.
Ya no dici padri,
ni madri, ni agüela.
«Mi papá, mi mamá, mi abuelita...»
así chalrotea,
como si el mocosu juesi un señorucu
de los de nacencia.
Ni mienta del pueblo, ni jaci otro oficiu
que dil a una escuela
y palral de bobás que allí aprendi,
que pa na le sirvin cuantis que se venga.
Pa sabel sus saberis le ije:
«Sácame la cuenta
del aceiti que hogaño mos toca
del lagal po la parti que es nuestra.
Se maquilan sesenta cuartillus
pa ca parti entera,
y nosotrus tenemus, ya sabis,
una media tercia
que tu madre hereó de una quinta
que tenía tu agüela Teresa».
¡Ya ves tú que se jaci en un verbu!
Sesenta la entera,
doci pa la quinta,
cuatru pa la tercia,
quita dos pa una media, y resultan
dos pa la otra media.
Pues el mozu empringó tres papelis
de rayas y letras,
y pa esenrealsi
de aquella maeja,
ijo que el aceiti que a mí me tocaba
era «pi menus erre», ¿te enteras?
¡Pus pués dil jacindu
las sopas con ella!
¿Y esus son saberis?
¡Esas son fachendas!
No le quise mental del guarrapu
ni icile siquiera
que hogañazu vendimus el churru
pa compral un cachuju de tierra.
¡Allí no se jabla
de esas cosas, ni en ellas se piensa!
N'amás que se jaci comel confituras,
melcal vestimentas,
dirse a los cafesis,
dirse a las comedias
y palral de bobás que no valin
ni siquiá una perra
¡Jolgacián como el nuestro muchacho
no va a habelu, si aquí no se almienda!
Yo no lo distingu de otrus señorinus
que con él se ajuntan y jolgacianean.
¡Son como maricas!
¡Juy, qué vestimentas!
Ves una presona
por detrás, en la calli, tan tiesa.
y endi lejus no sabis de cierto
si es machu u es jembra.
Güelin a lo mesmu
como las ovejas,
y p'aquí no es asín, que ca cosa
güeli a su manera:
güeli a machu la carni de hombri,
y la carni de jembra da a jembra.
Hay que dil a buscar al muchachu
cuantis que se puea,
y le dicis a aquellos señoris
que esu que no quita pa que se agraezca,
pero que a su padri le jaci ya falta;
y asín se la enreas.
No lo quió jolgacián, aunque muchus
saberis trujiera.
Y no es esu solu lo que a mí me enrita,
que otras cosas me jacin más mella.
Hay que dil a buscarlo ca y cuandu:
que venga, que venga;
porque, mira: ¡me giedin los hombres
que son medio jembras!...
D. Jose Mª Gabriel y Galán
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